زندگی نامه استاد محمدتقی فیاض بخش


زمان حدودی مطالعه ۳ دقیقه / ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ / دبیرخانه موسسه/اخلاق

فعالیتهای علمی و سیاسی در تهران

استاد محمدتقی فیاض‌بخش در سال 1332 در تهران به دنیا آمد. ایشان تحصیلات متوسطه را در مدرسه علوی به پایان رسانید و در سایه تربیت مرحوم علامه کرباسچیان و استاد رضا روزبه، شخصیت دینی و اخلاقی ایشان شکل استدلالی و ثابتی به خود گرفت. استاد فیاض بخش در همان ایام و از طریق مدرسه با مرحوم استاد علامه جعفری و استاد شهید مطهری و آیت‌الله دکتر بهشتی آشنا شد و این آشنایی تا سال های بعد از دبیرستان و تا پایان عمر آن بزرگواران ادامه یافت.

استاد فیاض بخش در رشته عمران دانشگاه تهران ادامه تحصیل داد و از همان سال ها تحصیلات حوزوی در مدارس علمیه تهران را نیز آغاز کرد. ایشان در عین حال از کلاس های دروس فلسفه تاریخ و تفسیر و سایر جلسات خصوصی استاد شهید مرتضی مطهری بهره می‌برد. به تدریج رابطه ایشان با استاد بسیار نزدیکتر شد؛ به حدی که در زمان حیات استاد مطهری و به امر معظم له، ویرایش علمی مطالب برخی کلاس‌ها به عهده ایشان واگذار گردید.

در همین سال‌ها، ایشان از محضر علامه سید مرتضی عسکری در تاریخ صدر اسلام و سیره اهل بیت(ع) استفاده برد.

با پیروزی انقلاب اسلامی، استاد فیاض‌بخش مدتی در کادر مرکزی حزب جمهوری اسلامی و دفتر ریاست جمهوریِ شهیدان رجایی و باهنر به فعالیت‌های سیاسی پرداخت. اما این فعالیت‌ها دیری نپایید و با وقوع فاجعه هفتم تیر و کمی بعد، حادثه انفجار دفتر نخست وزیری در هشتم شهریور، استاد در سال 61 به حوزه علمیه قم عزیمت کرد.

تحصیل در حوزه علمیه قم

استاد فیاض‌بخش از محضر اساتید برجسته آن زمان در حوزه علمیه قم استفاده کرد:

ایشان در دروس ادبیات از مرحوم مدرس افغانی، لمعتین از مرحوم استاد اشتهاردی، رسائل از استاد اعتمادی، مکاسب از مرحوم آیت‌الله ستوده، کفایه از نزد مرحوم آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی و درس خارج فقه و اصول از مرحوم آیت‌الله العظمی حاج شیخ جواد تبریزی استفاده کرد.

ایشان که قبلا اصول فلسفه و روش رئالیسم و قسمت‌هایی از شرح منظومه حاج ملا هادی سبزواری را از استاد شهید مطهری فراگرفته بود، از جلسات درس شرح اشارات و اسفار حضرات آیات حسن‌زاده آملی و جوادی آملی نیز بهره برد. ایشان همچنین در عرفان نظری، در درس های فصوص الحکم آیت‌الله حسن زاده آملی شرکت نمود.

درک محضر مرحوم استاد آیت‌الله سعادت‌پرور (پهلوانی تهرانی)

باید گفت که نقطه عطف فعالیت‌های علمی و تربیتی استاد فیاض‌بخش، درک محضر مرحوم آیت‌الله سعادت‌پرور بود. ایشان از حدود سال 1364 تا پایان عمر حضرت استاد علی سعادت‌پرور (از شاگردان قدیمی مرحوم علامه طباطبایی)، در جلسات اخلاقی معظم‌له شرکت نموده و مسئولیت تنظیم و تدوین مباحث عرفان نظری و عملی که در آن جلسات بحث می شد را بر عهده داشت. در سال‌های پایانی عمر شریف استاد، مسئولیت تنظیم و نشر کلیه آثار معظم له، به توصیه مرحوم سعادت‌پرور، بر عهده استاد فیاض‌بخش قرار گرفت.

ایشان همه اهتمام خویش را از زمان حیات مرحوم استاد تا به امروز، پیشبرد و تداوم مکتب علمی و عملی مرحوم علامه طباطبایی و آیت‌الله سعادت‌پرور قرار داده است.

 

مطالب تکمیلی:

فعالیتها و تألیفات قرآنی استاد فیاض بخش

جلسات استاد فیاض بخش در تبیین مکتب علمی-تربیتی علامه طباطبایی(ره):

شرح حدیث معراج بر اساس کتاب سر الاسراء

فلسفه اخلاق توحیدی

دیگر آثار و تألیفات استاد فیاض بخش:

کتاب ولایت و امامت از منظر عقل و نقل

کتاب آداب المریدین

مجموعه 5 جلدی ادب حضور

اندکی صبر نمایید...