۲۰۰۰۰ دقیقه با مخاطبان رادیو و تلویزیون!


زمان حدودی مطالعه ۴ دقیقه / ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ / دبیرخانه موسسه/قرآن

در این جا قصد داریم مروری بر حدود 15 سال تلاش استاد فیاض بخش در کارشناسی و اجرای برنامه های متعدد قرآنی در رادیو و تلویزیون داشته باشیم.

مروری بر برنامه های قرآنی استاد فیاض بخش در رادیو و تلویزیون

استاد محمدتقی فیاض بخش از سال ۱۳۸۰ تا به امروز مسئولیت کارشناسی و اجرای برنامه‌های گوناگون قرآنی را در رادیو و تلویزیون بر عهده داشت.

مروری آماری بر این برنامه‌ها نشان می‌دهد مجموعه‌های ترجمان وحی و ژرفای واژه‌ها به تنهایی نزدیک به ۱۰۰۰ برنامه با مدت زمان تقریبی ۲۰ دقیقه را شامل شده‌اند! بر این رقم باید برنامه‌های متعدد دیگر (همچون واژگان وحی، بهشت اخلاق و...) را هم افزود.

مجموعه ترجمان وحی در ۳ سری و مجموعاً حدود ۸۳۸ برنامه ۲۰ دقیقه‌ای (معادل ۲۸۰ ساعت)، تقریباً ۸ سال از رادیو قرآن پخش گردید و مجموعه ژرفای واژه‌ها، در ۱۵۰ قسمت ۲۰ دقیقه‌ای (معادل ۵۰ ساعت) روی آنتن سیمای قرآن رفت.

در اینجا قصد داریم مروری بر حدود ۱۵ سال تلاش استاد فیاض بخش در کارشناسی و اجرای برنامه‌های متعدد رادیویی و تلویزیونی داشته باشیم:

ادب الهی انبیاء در قرآن (سال ۸۰ تا ۸۲)

هدف این سری برنامه که از رادیو قرآن پخش گردید، تفسیر موضوعی و در عین حال واژه محور قرآن کریم بود. این برنامه یک روز در میان در تمام طول سال (‌به جز تابستان) پخش گردید. عمده محتوای برنامه توصیف نحوه رابطه‏ ی اخلاقی اولیا و انبیای الهی با خالق خود و همچنین خلق (اعم از مردم، خانواده، اساتید، شاگردان و...) بود.

سری اول ترجمان وحی (سال ۸۲ تا ۸۵)

هدف این برنامه صرفاً ترجمه قرآن با محوریت واژگان قرآنی بود و به مباحث تفسیری چندان پرداخته نمی‌شد. رویکرد برنامه بر این مبنا بود که از آن‌جا که ۸۰% لغات پر استعمال قرآن محدود به ۵۰۰ لغت است، با آموزش این ۵۰۰ لغت، می‌توان تا ۸۰ درصد قرآن را ترجمه کرد.

با این رویکرد ۱۱۳ برنامه به تولید رسید که شامل ترجمه و تفسیر سوره‌های حمد، حدود نیمی از بقره، و آیت‌الکرسی بود.

 

دانلود گلچین سری اول- ترجمه و تفسیر آیت‌الکرسی:

 برنامه اول برنامه دوم برنامه سوم برنامه چهارم برنامه پنجم
برنامه ششم برنامه هفتم برنامه هشتم برنامه نهم برنامه دهم
  برنامه یازدهم  برنامه دوازدهم  برنامه سیزدهم  
 

سری دوم ترجمان وحی (از سال ۸۵ تا ۸۹)

در این مجموعه که حدود ۴ سال  از رادیو قرآن پخش شد، علاوه بر ترجمه آیات و آشنایی با لغات، تفسیری مقدماتی نیز ارائه می‌گردید.

حاصل کار ۴۰۰ برنامه و ارائه جزء ۲۹ و ۳۰ قرآن کریم بود.

دانلود گلچین سری دوم- چهار قل:

سوره ناس - قسمت اول  سوره ناس - قسمت دوم  سوره ناس - قسمت سوم سوره فلق
 سوره اخلاص - قسمت اول  سوره اخلاص - قسمت دوم سوره کافرون - قسمت اول سوره کافرون - قسمت دوم
 

 سری سوم ترجمان وحی (از سال ۸۹ تا ۹۰)

سری جدید کاملاً رنگ تفسیری داشته و می‌توان آن را نقطه تکامل روش تفسیر واژه محور دانست. کار تفسیر از انتهای جزء ۳۰ آغاز شده و ۳۰۶ برنامه به تولید رسید که طی آن سوره حمد و ۱۸ سوره پایانی قرآن کریم تفسیر گردید؛ یعنی سوره‌های مبارکه قدر تا توحید.

دانلود گلچین سری سوم- سوره حمد:
برنامه اول برنامه دوم برنامه سوم برنامه چهارم برنامه پنجم
 برنامه ششم  برنامه هفتم  برنامه هشتم  برنامه نهم  برنامه دهم
 برنامه یازدهم  برنامه دوازدهم  برنامه سیزدهم  برنامه چهاردهم  برنامه پانزدهم
 برنامه شانزدهم  برنامه هفدهم  برنامه هیجدهم  برنامه نوزدهم  برنامه بیستم
 برنامه بیست و یکم  برنامه بیست و دوم  برنامه بیست و سوم  برنامه بیست و  چهارم  برنامه بیست و پنجم
 برنامه بیست و ششم  برنامه بیست و هفتم  برنامه بیست و هشتم  برنامه بیست و نهم  برنامه سی ام
 برنامه سی و یکم  برنامه سی و دوم  برنامه سی و سوم  برنامه سی و چهارم  برنامه سی و پنجم
 

مجموعه تلویزیونی ژرفای واژه‌ها

پس از پخش موفق مجموعه ترجمان وحی از رادیو قرآن و استقبال فراوان علاقه‌مندان از آن، سیمای قرآن هم تصمیم به تولید مجموعه‌ای با همان مضمون به نام «ژرفای واژه‌ها» گرفت. این برنامه در ۱۵۰ قسمت ۲۰ دقیقه‌ای، از خردادماه ۸۸، سه روز در هفته از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شد و به دلیل استقبال مخاطبان، پخش آن چندین بار تکرار گردید.

سایر برنامه‌ها

آنچه بدان اشاره شد، برنامه های شاخص و پروژه های اصلی بود که استاد فیاض بخش مسئولیت اجرای آن را بر عهده گرفت. جا دارد که بر این فهرست، برنامه های متعدد دیگری را نیز افزود که استاد به عنوان کارشناس مدعو در آن شرکت می نمود؛ برنامه هایی همچون «مشکات» (سیمای قرآن) پیرامون تربیت کودک بنا بر رویکرد کرامت نفس، «واژگان وحی» (رادیو قرآن) شامل مباحث کوتاه تفسیر قرآن کریم، «بهشت اخلاق» و...

 

‌مطالب مرتبط

مقدمه ای بر تفسیر واژه محور قرآن کریم
قرآن

مقدمه ای بر تفسیر واژه محور قرآن کریم

آن چه در این مقال بدان پرداخته می شود بحث تفسیر واژه محور آیات قرآن کریم است. رویکردی که تاکنون کمتر بدان عنایت شده؛ در حالی که نقش شناخت واژه در کلام وحی اولین قدم در تفسیر قرآن است و عمق این مسأله در فرهنگ قرآن از اساسی‏ ترین مسائل در بحث اعجاز قرآن و نیز رابطه‏ ی تأویل با تنزیل در کلام الهی است.

ضرورت توجه به واژه شناسی قرآن کریم
قرآن

ضرورت توجه به واژه شناسی قرآن کریم

قرآن والاترین معجزه ‏ی رسول گرامی اسلام(ص) است؛ کتاب قیّمی که در تبیین معارف الهی، نه ‏تنها پروردگاران سبعه ‏ی معلقه و صاحبان شعر و ادب تازی را مبهوت خود نمود، بلکه در طول چهارده قرن نورافشانی بر بشریت و قیمومت بر عقل‏ها و قلب‏ها، هیچ کس نتوانست حتی در یک سطر با قرآن هم‏آوردی کند و در تحدی با آن سخنی به عمق و زیبایی کلام الهی بر زبان آورد.

سخن ما در روش تفسیر واژه محور قرآن کریم
قرآن

سخن ما در روش تفسیر واژه محور قرآن کریم

مفسرین معمولاً اعجاز قرآن در فَصاحت و بلاغت را در گفتار و موزون بودن کلمات آن می‏ دانند؛ در حالی که شالوده‏ فصاحت یک کلام، از زیبایی و حسن انتخاب واژگان آن سرچشمه می‏گیرد، و اول قدم در شناخت ظرائف معانی آیات، از تدبر در واژه‏ های وحی آغاز می‏ شود...

معرفی گام به گام روش تفسیر واژه محور قرآن کریم
قرآن

معرفی گام به گام روش تفسیر واژه محور قرآن کریم

در این نوشتار، چکیده روش تفسیر واژه محور در شش گام بیان شده است.

اندکی صبر نمایید...