چندرسانه‌ای

فصل ۱۴

بسیارى عیوب اهل دنیا و بیان برخى از صفات دیگر آن‏ها

زمان حدودی مطالعه ۲ دقیقه / ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ / دبیرخانه موسسه/

جلسات شرح حدیث معراج استاد محمدتقی فیاض‌‏بخش بر اساس دروس کتاب سر الإسراء -از تألیفات حضرت استاد آیت‌الله سعات‌پرور(ره)- از سال ۱۳۸۵ آغاز شده و تاکنون ادامه دارد.

ایشان در ضمن درس‏های شرح حدیث معراج، مطالب حدیث و نیز توضیحات مرحوم سعادت‏‌پرور(ره) را در دو سطح عام و خاص، از ساده به مشکل و به‏‌صورت عقلی و نقلی و برهانی و قرآنی و روایی بیان نموده‌‏اند. تبویب و چینش مباحث در بیان ایشان به‏ گونه‏‌ایست که به‏‌خوبی نکات و ظرایف حدیث و نیز بیانات استاد سعادت‏‌پرور(ره) را روشن می‏‌نماید و نظم منطقی و برهانی به مباحث اخلاق عملی بر مبنای «معرفت النفس» می‏بخشد.

    این جلسات از ابتدای سال ۱۳۸۵ آغاز گردید و به همت استاد فیاض‌بخش همچنان ادامه دارد. در کتاب سرّ الإسراء، متن حدیث معراج به ۳۸ فصل و ۲۷۳ فراز تقسیم شده است. استاد تا کنون موفق به شرح و توضیح فرازهای ۱ تا ۱۰۶ (اوایل فصل ۱۷)  شده‌اند و امیدواریم خداوند توفیق ادامه‏‌ی این راه را به ایشان عنایت فرماید و تشنه‏‌کامان معارف توحیدی را هر چه بیشتر از این چشمه‏‌ی جوشان بهره‏‌مند گرداند.

     

    استاد فیاض‌بخش در فصل چهاردهم به شرح و بیان فرازهای شصت و هشتم تا هفتاد مطابق ذیل پرداخته اند:

     

    [68] یا أَحْمَدُ! إِنَّ عَیْبَ أَهْلِ الدُّنْیا کَثیرٌ، [69] فیهِمُ الجَهْلُ وَ الحُمْقُ، [70] لا یَتَواضَعُونَ لِمَنْ یَتَعَلَّمُونَ مِنْهُ. وَ هُمْ عِنْدَ أَنْفُسِهِمْ عُقَلاءُ، وِ عِنْدَ العارِفینَ حَمْقَى.

    اى احمد! عیبهاى اهل دنیا و دنیازدگان بسیار است. نادانى و نفهمى وجودشان را فراگرفته و در برابر طالبان علم و حکمت، فروتنى و احترامى ندارند. خود را عاقل مى پندارند در حالى که در نظر عارفان، احمقانى بیش نیستند.

     

    برای آشنایی بیشتر با حدیث شریف معراج اینجا را ببینید.

    مطالب مرتبط:
    متن حدیث شریف معراج

    معرفی حدیث شریف معراج و جلسات شرح آن از لسان استاد فیاض بخش

     فهرست موضوعی جلسات شرح حدیث معراج بر اساس کتاب سرالإسراء

    حدیث مدرسه عشق

    مقدمه کتاب سرالإسراء (آیت الله سعادت پرور)

    به کوی عشق منه بی دلیل راه قدم... - مقدمه کتاب سرالإسراء (استاد فیاض بخش - سخن ناشر)

    ‌مطالب مرتبط

    فصل ۱

    فصل ۱

    جلسات شرح حدیث معراج استاد محمدتقی فیاض‌‏بخش بر اساس دروس کتاب سر الإسراء نوشته آیت الله سعادت‌پرور از سال 1385 آغاز شده و تاکنون ادامه دارد. ایشان در ضمن درس‏های شرح حدیث معراج، مطالب حدیث و نیز توضیحات مرحوم سعادت‏‌پرور را در دو سطح عام و خاص، از ساده به مشکل و به‏‌صورت عقلی و نقلی و برهانی و قرآنی و روایی بیان نموده‌‏اند. تبویب و چینش مباحث در بیان ایشان به‏ گونه‏‌ایست که به‏‌خوبی نکات و ظرایف حدیث و نیز بیانات استاد سعادت‏‌پرور(ره) را روشن می‏‌نماید و نظم منطقی و برهانی به مباحث اخلاق عملی بر مبنای «معرفت النفس» می‏بخشد.

    فصل ۲

    فصل ۲

    جلسات شرح حدیث معراج استاد محمدتقی فیاض‌‏بخش بر اساس دروس کتاب سر الإسراء نوشته آیت الله سعادت‌پرور از سال 1385 آغاز شده و تاکنون ادامه دارد. ایشان در ضمن درس‏های شرح حدیث معراج، مطالب حدیث و نیز توضیحات مرحوم سعادت‏‌پرور را در دو سطح عام و خاص، از ساده به مشکل و به‏‌صورت عقلی و نقلی و برهانی و قرآنی و روایی بیان نموده‌‏اند. تبویب و چینش مباحث در بیان ایشان به‏ گونه‏‌ایست که به‏‌خوبی نکات و ظرایف حدیث و نیز بیانات استاد سعادت‏‌پرور(ره) را روشن می‏‌نماید و نظم منطقی و برهانی به مباحث اخلاق عملی بر مبنای «معرفت النفس» می‏بخشد.

    فصل ۳

    فصل ۳

    جلسات شرح حدیث معراج استاد محمدتقی فیاض‌‏بخش بر اساس دروس کتاب سر الإسراء نوشته آیت الله سعادت‌پرور از سال 1385 آغاز شده و تاکنون ادامه دارد. ایشان در ضمن درس‏های شرح حدیث معراج، مطالب حدیث و نیز توضیحات مرحوم سعادت‏‌پرور را در دو سطح عام و خاص، از ساده به مشکل و به‏‌صورت عقلی و نقلی و برهانی و قرآنی و روایی بیان نموده‌‏اند. تبویب و چینش مباحث در بیان ایشان به‏ گونه‏‌ایست که به‏‌خوبی نکات و ظرایف حدیث و نیز بیانات استاد سعادت‏‌پرور(ره) را روشن می‏‌نماید و نظم منطقی و برهانی به مباحث اخلاق عملی بر مبنای «معرفت النفس» می‏بخشد.

    فصل ۴

    فصل ۴

    جلسات شرح حدیث معراج استاد محمدتقی فیاض‌‏بخش بر اساس دروس کتاب سر الإسراء -از تألیفات حضرت استاد آیت‌الله سعات‌پرور(ره)- از سال 1385 آغاز شده و تاکنون ادامه دارد. ایشان در ضمن درس‏های شرح حدیث معراج، مطالب حدیث و نیز توضیحات مرحوم سعادت‏‌پرور(ره) را در دو سطح عام و خاص، از ساده به مشکل و به‏‌صورت عقلی و نقلی و برهانی و قرآنی و روایی بیان نموده‌‏اند. تبویب و چینش مباحث در بیان ایشان به‏ گونه‏‌ایست که به‏‌خوبی نکات و ظرایف حدیث و نیز بیانات استاد سعادت‏‌پرور(ره) را روشن می‏‌نماید و نظم منطقی و برهانی به مباحث اخلاق عملی بر مبنای «معرفت النفس» می‏بخشد.