چندرسانه‌ای

فصل ۱۷

نعمتهاى اخروى و معنوى که خداوند متعال به زاهدان عطا مى کند و گوشه اى از ویژگى هاى زاهدان

زمان حدودی مطالعه ۳ دقیقه / ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ / دبیرخانه موسسه/

جلسات شرح حدیث معراج استاد محمدتقی فیاض‌‏بخش بر اساس دروس کتاب سر الإسراء -از تألیفات حضرت استاد آیت‌الله سعات‌پرور(ره)- از سال ۱۳۸۵ آغاز شده و تاکنون ادامه دارد.

ایشان در ضمن درس‏های شرح حدیث معراج، مطالب حدیث و نیز توضیحات مرحوم سعادت‏‌پرور(ره) را در دو سطح عام و خاص، از ساده به مشکل و به‏‌صورت عقلی و نقلی و برهانی و قرآنی و روایی بیان نموده‌‏اند. تبویب و چینش مباحث در بیان ایشان به‏ گونه‏‌ایست که به‏‌خوبی نکات و ظرایف حدیث و نیز بیانات استاد سعادت‏‌پرور(ره) را روشن می‏‌نماید و نظم منطقی و برهانی به مباحث اخلاق عملی بر مبنای «معرفت النفس» می‏بخشد.

    این جلسات از ابتدای سال ۱۳۸۵ آغاز گردید و به همت استاد فیاض‌بخش همچنان ادامه دارد. در کتاب سرّ الإسراء، متن حدیث معراج به ۳۸ فصل و ۲۷۳ فراز تقسیم شده است. استاد تا کنون موفق به شرح و توضیح فرازهای ۱ تا ۱۰۶ (اوایل فصل ۱۷)  شده‌اند و امیدواریم خداوند توفیق ادامه‏‌ی این راه را به ایشان عنایت فرماید و تشنه‏‌کامان معارف توحیدی را هر چه بیشتر از این چشمه‏‌ی جوشان بهره‏‌مند گرداند.

     

    استاد فیاض‌بخش فصل هفدهم -که دربرگیرنده فرازهای یکصد و شش الی یکصد و چهارده می باشد-را آغاز نموده و در حال حاضر مشغول به شرح و بیان این فصل هستند:

     

    [106]  یا أَحْمَدُ! هَلْ تَعْرِفُ ما لِلزّاهِدینَ عِنْدی؟ قالَ: لا، یا رَبِّ! قالَ: یُبْعَثُ الخَلْقُ وَیُناقَشُونَ الحِسابَ، وَهُمْ مِنْ ذلِکَ آمِنُونَ.  [107]  إِنَّ أَدْنى ما اُعْطِى الزّاهِدینَ فِى الآخِرَةِ، أَنْ اُعْطِیَهُمْ مَفاتیحَ الجِنانِ کُلَّها، حَتّى یَفْتَحُوا أَىَّ باب شاؤُوا،  [108] وَلا أَحْجُبُ عَنْهُمْ وَجْهى، وَلاَُنْعِمُهُمْ بِأَلْوانِ التَّلَذُّذِ مِنْ کَلامی، وَلاَُجْلِسَنَّهُمْ  [خ ل: لاَُمَتِّعَنَّهُمْ] فى مَقْعَدِ صِدْق، فَاُذَکِّرُهُمْ ما صَنَعُوا وَتَعِبُوا فى دارِ الدُّنْیا،  [110] وَاَفْتَحُ لَهُمْ أَرْبَعَةَ أَبْواب: بَابٌ تَدْخُلُ عَلَیْهِمُ الهَدایـا مِنْهُ بُکْرَةً وَعَشِیّاً مِنْ عِنْدی;  [111] وَبابٌ یَنْظُرُونَ مِنْهُ إِلَىَّ کَیْفَ شاؤُوا بِلا صُعُوبَة; وَبابٌ یَطَّلِعُونَ مِنْهُ إِلَى النّارِ، فَیَنْظُرُونَ إِلَى الظّالِمینَ کَیْفَ یُعَذَّبُونَ;  [112] وَبابٌ تَدْخُلُ عَلَیْهِمْ مِنْهُ الوَصائِفُ وَالحُورُ العینُ.  [113] قالَ: یا رَبِّ! مَنْ هؤُلاءِ الزّاهِدُونَ الَّذینَ وَصَفْتَهُمْ؟ قالَ: أَلزّاهِدُ هُوَ الَّذی لَیْسَ لَهُ بَیْتٌ یَخْرَبُ، فَیَغْتَمَّ لِخَرابِهِ، وَ لا لَهُ وَلَدٌ یَمُوتُ، فَیَحْزَنَ لِمَوْتِهِ، وَلا لَهُ شَىْءٌ یَذْهَبُ، فَیَحْزَنَ لِذَهابِهِ، وَلا یَعْرِفُهُ إِنْسانٌ، فَیَشْغَلَهُ عَنِ اللهِ طَرْفَةَ عَیْن، وَلا لَهُ فَضْلُ طَعام، فَیُسْئَلَ عَنْهُ، وَلا لَهُ ثَوْبٌ لَیِّنٌ.

    اى احمد! آیا مى دانى مقام زاهدان نسبت به دنیا و اندوخته آن ها نزد من چیست؟ پیامبر عرض کرد: نه! پروردگارا; نمى دانم. خداوند فرمود: مردم برانگیخته مى شوند و گرفتار حسابند; امّا زاهدان از حساب درامانند. کمترین چیزى که به آن ها مى دهم، کلید همه بهشت ها است تا هر درى را بخواهند، بگشایند و بر روى خود از ایشان پرده نپوشم، به اقسام لذت ها همچون هم کلامى و همنشینى با خودم در مقعد صدق، بهره مندشان سازم و با آنان از کارها و زحمات دنیایشان یاد کنم و چهار در به روى آن ها بگشایم: درى که هر صبح و شام هدایایى از نزد من بر آن ها وارد شود. درى که هرگاه بخواهند، بى هیچ سختى از آن در مرا بنگرند. درى که از آن بر آتش و احوال دوزخیان و عذاب و شکنجه آن ها آگاهى یابند و درى که کنیزکان و حوریان از آن در بر ایشان داخل شوند. پیامبر عرض کرد: پروردگارا! این زاهدانى که وصفشان فرمودى کیانند؟ خداوند فرمود: زاهد کسى است که نه خانه اى دارد که خراب شود و اندوه ویرانى خانه، او را فرا گیرد ـ نه ـ دلبستگى به ـ فرزندى دارد که اگر مرد، مرگش او را غمناک کند، نه چیزى از مال دنیا دارد که از دست رفتنش او را اندوهگین سازد، کسى را نمى شناسد که آن کس چشم بر هم زدنى او را از خدا به خود مشغول کند، خوراک زائدى ندارد که مورد بازخواست واقع شود و مالک لباس نرم و تن آسایى نیست.

     

    برای آشنایی بیشتر با حدیث شریف معراج اینجا را ببینید.

    مطالب مرتبط:
    متن حدیث شریف معراج

    معرفی حدیث شریف معراج و جلسات شرح آن از لسان استاد فیاض بخش

     فهرست موضوعی جلسات شرح حدیث معراج بر اساس کتاب سرالإسراء

    حدیث مدرسه عشق

    مقدمه کتاب سرالإسراء (آیت الله سعادت پرور)

    به کوی عشق منه بی دلیل راه قدم... - مقدمه کتاب سرالإسراء (استاد فیاض بخش - سخن ناشر)

    ‌مطالب مرتبط

    فصل ۱

    فصل ۱

    جلسات شرح حدیث معراج استاد محمدتقی فیاض‌‏بخش بر اساس دروس کتاب سر الإسراء نوشته آیت الله سعادت‌پرور از سال 1385 آغاز شده و تاکنون ادامه دارد. ایشان در ضمن درس‏های شرح حدیث معراج، مطالب حدیث و نیز توضیحات مرحوم سعادت‏‌پرور را در دو سطح عام و خاص، از ساده به مشکل و به‏‌صورت عقلی و نقلی و برهانی و قرآنی و روایی بیان نموده‌‏اند. تبویب و چینش مباحث در بیان ایشان به‏ گونه‏‌ایست که به‏‌خوبی نکات و ظرایف حدیث و نیز بیانات استاد سعادت‏‌پرور(ره) را روشن می‏‌نماید و نظم منطقی و برهانی به مباحث اخلاق عملی بر مبنای «معرفت النفس» می‏بخشد.

    فصل ۲

    فصل ۲

    جلسات شرح حدیث معراج استاد محمدتقی فیاض‌‏بخش بر اساس دروس کتاب سر الإسراء نوشته آیت الله سعادت‌پرور از سال 1385 آغاز شده و تاکنون ادامه دارد. ایشان در ضمن درس‏های شرح حدیث معراج، مطالب حدیث و نیز توضیحات مرحوم سعادت‏‌پرور را در دو سطح عام و خاص، از ساده به مشکل و به‏‌صورت عقلی و نقلی و برهانی و قرآنی و روایی بیان نموده‌‏اند. تبویب و چینش مباحث در بیان ایشان به‏ گونه‏‌ایست که به‏‌خوبی نکات و ظرایف حدیث و نیز بیانات استاد سعادت‏‌پرور(ره) را روشن می‏‌نماید و نظم منطقی و برهانی به مباحث اخلاق عملی بر مبنای «معرفت النفس» می‏بخشد.

    فصل ۳

    فصل ۳

    جلسات شرح حدیث معراج استاد محمدتقی فیاض‌‏بخش بر اساس دروس کتاب سر الإسراء نوشته آیت الله سعادت‌پرور از سال 1385 آغاز شده و تاکنون ادامه دارد. ایشان در ضمن درس‏های شرح حدیث معراج، مطالب حدیث و نیز توضیحات مرحوم سعادت‏‌پرور را در دو سطح عام و خاص، از ساده به مشکل و به‏‌صورت عقلی و نقلی و برهانی و قرآنی و روایی بیان نموده‌‏اند. تبویب و چینش مباحث در بیان ایشان به‏ گونه‏‌ایست که به‏‌خوبی نکات و ظرایف حدیث و نیز بیانات استاد سعادت‏‌پرور(ره) را روشن می‏‌نماید و نظم منطقی و برهانی به مباحث اخلاق عملی بر مبنای «معرفت النفس» می‏بخشد.

    فصل ۴

    فصل ۴

    جلسات شرح حدیث معراج استاد محمدتقی فیاض‌‏بخش بر اساس دروس کتاب سر الإسراء -از تألیفات حضرت استاد آیت‌الله سعات‌پرور(ره)- از سال 1385 آغاز شده و تاکنون ادامه دارد. ایشان در ضمن درس‏های شرح حدیث معراج، مطالب حدیث و نیز توضیحات مرحوم سعادت‏‌پرور(ره) را در دو سطح عام و خاص، از ساده به مشکل و به‏‌صورت عقلی و نقلی و برهانی و قرآنی و روایی بیان نموده‌‏اند. تبویب و چینش مباحث در بیان ایشان به‏ گونه‏‌ایست که به‏‌خوبی نکات و ظرایف حدیث و نیز بیانات استاد سعادت‏‌پرور(ره) را روشن می‏‌نماید و نظم منطقی و برهانی به مباحث اخلاق عملی بر مبنای «معرفت النفس» می‏بخشد.