مراقبت هاى بهداشتى در دوران باردارى


زمان حدودی مطالعه ۲ دقیقه / ۱۷ تیر ۱۳۹۰ / دبیرخانه موسسه/عقاید
سفارش هاى مذهبى در زمینه ى تغذیه ى دوران باردارى، تنها ناظر به جنبه ى بهداشتى نیست; بلکه تأثیرات روانى و اخلاقى بر کودک را هم در بر مى گیرد; مثلا خوردن خربزه در هوش و زیبایى و خوش اخلاقى کودک، بِهْ و انار در شفافیت پوست، خرما به خصوص در ماه هاى آخر باردارى، در بردبارى و خوش خلقى و شیر در رشد و استخوان بندى جنین مؤثر است.[1]

امام رضا ـ علیه السّلام ـ درباره ى تأثیر شیر در این دوران مى فرماید:


«أَطْعِمُوا حَبالاکُمْ ذَکَرَ اللُّبانِ فَإِنْ یَکُ فِى بَطْنِها غُلامٌ خَرَجَ ذَکِىَّ الْقَلْبِ عالِماً شُجاعاً وَ إِنْ تَکُ جارِیَةٌ حَسُنَ خَلْقُها وَ خُلُقُها...»
[2]

به همسران باردار خود کُندر نر بنوشانید که اگر فرزندش پسر باشد، فردى با تقوا، سالم و شجاع و اگر دختر باشد، اخلاق و اندامش زیبا خواهد شد...

یکی از دوران هایی که مادر تأثیر مستقیم جسمى بر فرزندش دارد، زمان شیرخوارگى است. این دوران ـ که باید حداقل بیست و یک ماه و حداکثر بیست و چهار ماه باشد ـ براى مادر و فرزند بسیار حسّاس است; زیرا از جهت جسمى، رشد بخش هاى مختلف اندام کودک ادامه مى یابد و به تدریج کامل مى شود و از جهت روانى نیز آثار خاصّ خود را بر طرفین دارد که به آن اشاره خواهد شد.

امام صادق ـ علیه السّلام ـ در مورد مدّت شیردهى مى فرماید:


«أَلرَّضاعُ واحِدٌ وَ عِشْرُونَ شَهْراً فَما نَقَصَ فَهُوَ جَوْرٌ عَلَى الصَّبِىِّ.»[3]

دوره ى شیر دهى حداقل بیست و یک ماه است و هر مقدار ]از این[ کمتر باشد، ظلم بر کودک است.

همچنین امام على ـ علیه السّلام ـ درباره ى شیر مادر مى فرماید:


«ما مِنْ لَبَن یُرْضَعُ بِهِ الصَّبِىُّ أَعْظَمَ بَرَکَةً عَلَیْهِ مِنْ لَبَنِ أُمِّهِ.»[4]

هیچ شیرى براى فرزند با برکت تر از شیر مادرش نیست.

[1]. کافى، ج 6، ص 22.

[2]. کافى، ج 6، ص 23.

[3]. کافى، ج 6، ص 40.

[4]. کافى، ج 6، ص 40.

‌مطالب مرتبط

کرامت انسانی
اخلاق

کرامت انسانی

کرامت انسانی تحفه ‏ای الهی است که از رب کریم بر جوهر انسان دمیده شد. و بدین سان او را بر مسند کرامتی نشاند که مسجود ملائک شد و انسان به دنیا آمد تا کرامت الهی خود را اظهار کند. و در این میان دوران کودکی سرنوشت‏ سازترین ایام پی‏ریزی پایه‏ های شناخت عملی کرامت انسانی است.

راه کارهاى محبّت به فرزند
اخلاق

راه کارهاى محبّت به فرزند

فصلی از کتاب کرامت نفس در تربیت کودک. این کتاب تلاشى است در تبیین چگونگى شکوفایى کرامت انسانى، در هر یک از این مقاطع حساس که در دو بخش تحلیل کرامت کودک قبل از تولد و بعد از تولد تا سنین زیر ‏دبستان تنظیم شده است.