چندرسانه‌ای

فصل ۱۵

ویژگى هاى اهل آخرت و پاره اى از نعمت هاى معنوى و اخروى که خداوند متعال به آن ها ارزانى مى دارد

زمان حدودی مطالعه ۵ دقیقه / ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ / دبیرخانه موسسه/

جلسات شرح حدیث معراج استاد محمدتقی فیاض‌‏بخش بر اساس دروس کتاب سر الإسراء -از تألیفات حضرت استاد آیت‌الله سعات‌پرور(ره)- از سال ۱۳۸۵ آغاز شده و تاکنون ادامه دارد.

ایشان در ضمن درس‏های شرح حدیث معراج، مطالب حدیث و نیز توضیحات مرحوم سعادت‏‌پرور(ره) را در دو سطح عام و خاص، از ساده به مشکل و به‏‌صورت عقلی و نقلی و برهانی و قرآنی و روایی بیان نموده‌‏اند. تبویب و چینش مباحث در بیان ایشان به‏ گونه‏‌ایست که به‏‌خوبی نکات و ظرایف حدیث و نیز بیانات استاد سعادت‏‌پرور(ره) را روشن می‏‌نماید و نظم منطقی و برهانی به مباحث اخلاق عملی بر مبنای «معرفت النفس» می‏بخشد.

    این جلسات از ابتدای سال ۱۳۸۵ آغاز گردید و به همت استاد فیاض‌بخش همچنان ادامه دارد. در کتاب سرّ الإسراء، متن حدیث معراج به ۳۸ فصل و ۲۷۳ فراز تقسیم شده است. استاد تا کنون موفق به شرح و توضیح فرازهای ۱ تا ۱۰۶ (اوایل فصل ۱۷)  شده‌اند و امیدواریم خداوند توفیق ادامه‏‌ی این راه را به ایشان عنایت فرماید و تشنه‏‌کامان معارف توحیدی را هر چه بیشتر از این چشمه‏‌ی جوشان بهره‏‌مند گرداند.

     

    استاد فیاض‌بخش در فصل پانزدهم به شرح و بیان فرازهای هفتاد و یکم تا نودم مطابق ذیل پرداخته اند:

     

    [71] یا أَحْمَدُ! إِنَّ أَهْلَ الآخِرَةِ رَقیقَةٌ وُجُوهُهُمْ، [72] کَثیرٌ حَیاؤُهُمْ، [73] قَلیلٌ حُمْقُهُمْ، [74] کَثیرٌ نَفْعُهُمْ، [75] قَلیلٌ مَکْرُهُمْ، [76] أَلنّاسُ مِنْهُمْ فى راحَةٍ، وَ أَنْفُسُهُمْ مِنْهُمْ فى تَعَبٍ،[77] کَلامُهُمْ مَوْزُونٌ، [78] مُحاسِبینَ لِأَنْفُسِهِمْ مُتْعِبینَ لَها، [79] تَنامُ أَعْیُنُهُمْ وَ لا تَنامُ قُلُوبُهُمْ، [80] أَعْیُنُهُمْ باکِیَةٌ، [81] وَ قُلُوبُهُمْ ذاکِرَةٌ؛ وَ إِذا کُتِبَ النّاسُ مِنَ الغافِلینَ، کُتِبُوا مِنَ الذّاکِرینَ، [82] فی أَوَّلِ النِّعْمَةِ یَحْمَدُونَ، وَ فى آخِرِها یَشْکُرُونَ، [83] دُعاؤُهُهْم عِنْدَ اللهِ مَرْفُوعٌ، وَ کَلامُهُمْ عِنْدَهُ مَسْمُوعٌ، تَفْرَحُ بِهِمُ المَلائِکَةُ، یَدُورُ دُعاؤُهُم تَحْتَ الحُجُبِ، یُحِبُّ الرَّبُّ أَنْ یَسْمَعَ کَلامَهُمْ، کَما تُحِبُّ الوالِدَةُ وَلَدَها؛[84] لا یَشْغَلُهُمْ عَنِ اللهِ شَىْءٌ طَرْفَةَ عَیْنٍ،[85] وَ لا یُریدُونَ کَثْرَةَ الطَّعامِ وَ لا کَثْرَةَ الکَلامِ وَ لا کَثْرَةَ اللِّباسِ؛ [86] أَلنّاسُ عِنْدَهُمْ مَوْتى، وَ اللهُ عِنْدَهُمْ حَىٌّ کَریمٌ لا یَمُوتُ؛ [87] یَدْعُونَ المُدْبِرینَ کَرَماً، وَ یَزیدُونَ المُقْبِلینَ تَلَطُّفاً؛[88] قَدْ صارَتِ الدُّنْیا وَ الآخِرَةُ عِنْدَهُمْ واحِدَةً؛ [89] یَمُوتُ النّاسُ مَرَّةً، وَ یَمُوتُ أَحَدُهُمْ فى کُلِّ یَوْمٍ سَبْعینَ مَرَّةً مِنْ مُجاهَدَةِ أَنْفُسِهِمْ [90] وَ هواهُمْ [91] وَ الشَّیْطانِ الَّذى یَجْری فى عُرُوقِهِمْ؛ [92] لَوْ تَحَرَّکَتْ ریحٌ لَزَعْزَعَتْهُ، وَ إِنْ قامَ بَیْنَ یَدَىَّ فَکَأَنَّهُ بُنْیانٌ مَرْصُوصٌ، [93] لا أَرَى فی قَلْبِهِ شُغْلاً بِمَخْلُوقٍ. [94] فَوَعِزَّتی وَ جَلالی، لَأُحْیِیَنَّهُ حَیاةً طَیِّبَةً، [95] حَتَّى إِذا فارَقَ رُوحُهُ جَسَدَهُ، لا اُسَلِّطُ عَلَیْهِ مَلَکَ المَوْتِ، وَ لا یَلی قَبْضَ رُوحِهِ غَیْری، [96] وَ لَأَفْتَحَنَّ لِرُوحِهِ أَبْوابَ السَّماءِ کُلَّها، وَ لَأَرْفَعَنَّ الحُجُبَ کُلَّها دُونی، [97] وَ لَآمُرَنَّ الجِنانَ فَلْتَزَیَّنَنَّ، وَ الحُورَ العینَ فَلْتُشْرِقَنَّ، وَ المَلائِکَةَ فَلْتُصْلِبَنَّ، وَ الأَشْجارَ فَلْتُثْمِرَنَّ، وَ ثِمارَ الجَنَّةِ فَتَدَلَّیَنَّ، وَ لَآمُرَنَّ ریحاً مِنَ الرِّیاحِ الَّتی تَحْتَ العَرْشِ فَلْتَحْمِلَنَّ جبالاً مِنَ الکافُورِ وَ المِسْکِ الأَذْفَرِ فَلْتَضْرَمَنَّ وَقوداً مِنْ غَیْرِ نارٍ فَلْتَدْخُنَنَّ؛ [98] وَ لا یَکُونُ بَیْنی وَ بَیْنَ رُوحِهِ سَتْرٌ، وَ أَقُولُ لَهُ عِنْدَ قَبْضِ رُوحِهِ: مَرْحَباً وَ أَهْلاً بِقُدُومِکَ عَلَىَّ! أَسْعِدْ بِالکَرامَةِ وَ البُشْرَى بِالرَّحْمَةِ وَ الرِّضْوانِ وَ جَنّاتٍ لَهُمْ فیها نَعیمٌ مُقیمٌ خالِدینَ فیها أَبَداً، إِنَّ اللهَ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظیمٌ. [99] فَلَوْ رَأَیْتَ المَلائِکَةَ کَیْفَ یَأْخُذُها واحِدٌ وَ یُعْطیهَا الآخَرَ!

    اى احمد! اهل آخرت نرم دلانى هستند با حیاى بسیار، نافهمى شان اندک و سودشان سرشار است. حیله گرى و فریبکارى شان ناچیز است. مردم از ناحیه ایشان آسوده اند و خود از ناحیه مردم در رنج و زحمتند. سخنشان نیکو و سنجیده است. نفس خویش را به محاسبه مى کشند و آن را در رنج و سختى مى افکنند. چشمانشان را خواب فرا مى گیرد امّا دل هایشان هرگز به خواب نرود. با چشمانى اشکبار یاد خدا را در دل زنده مى دارند، آن گاه که نام مردم در زمره بى خبران نوشته شود نام اینان در دفتر ذاکران و هشیاران ثبت مى شود. در آغاز نعمت، خدا را مى ستایند و در پایانش سپاسگزار او هستند. دعا و درخواستشان در پیشگاه خدا بلند و مستجاب و سخنشان پذیرفته است. فرشتگان از ایشان خوشنودند، دعا و زمزمه شان قبل از درنوردیدن حجابها و رسیدن به استجابت، زیر حجابهاى نورى در حرکت است و خداوند شنیدن سخنشان را دوست دارد، آن گونه که مادر فرزندش را. هیچ چیز ـ حتى به قدر چشم بر هم زدنى ـ ایشان را از خدا غافل نکرده و هرگز قصد زیاده خورى و زیاده گویى و زیاده خواهى در پوشش و لباس ندارند. مردم در نظرمؤثر بودن در مقدرات ـ همچون مردگانند و خداوند زنده جاوید و کریم بزرگ است. فراریان از حق را به کرم و بزرگى، دستگیرند و روى آورندگان به او را به لطف و خوشرویى پذیرا. دنیا و آخرت از نظر آن ها یکى است. مردم در زندگى یکبار مى میرند اما ایشان از شدت و کثرت مجاهده با نفس و هواپرستى و شیطانى که در تمام وجودشان جارى است، روزى هفتاد بار مى میرند. از شدت ضعف و لاغرى، نسیمى ایشان را مى لرزاند امّا چون یکى از آنان در پیشگاه من به نماز و نیاز مى ایستد گویى، بنیانى محکم و استوار است، در قلبش هیچ وابستگى و تعلقى به مخلوق نمى یابم. به عزّت و جلالم سوگند او را به حیات طیّبه زنده بدارم و آن گاه که زمان جدایى روح از جسمش فرا رسد، فرشته مرگ را بر او مسلط نکنم و جز خودم کسى عهده دار گرفتن جانش نباشد، تمام درهاى آسمان را به روى روحش بگشایم و همه حجابهایى را که بین او و من است، از میان بردارم، دستور مى دهم که بهشت ها خود آرایى کنند، حورالعین از هر جانب بر او وارد شوند و فرشتگان به خدمت ایستند و درختان میوه دهند و میوه هاى بهشت براى عرضه به او نزدیک گردند، نسیمى از نسیم هاى تحت عرش را فرمان مى دهم که کوه هایى از کافور و مشک خوشبو را بردارند تا سوختى از غیر آتش دراندازند و اطرافش را از آن آکنده سازند، بین من و روح او پوشش و مانعى نباشد و هنگام گرفتن جانش او را مخاطب قرار داده و مى گویم: خوش آمدى و با آمدنت صفا آوردى! با این بزرگداشت چه سعادتى نصیب اوست و مژده به رحمت و رضوان و بهشتهایى که در آن ها نعمتهاى جاوید و ابدى است و اجر بزرگ و بى پایان در نزد خداست، اى کاش مى دیدى فرشتگان را، که چگونه او را مى گیرند و دست به دست مى گردانند.

     

    برای آشنایی بیشتر با حدیث شریف معراج اینجا را ببینید.

    مطالب مرتبط:
    متن حدیث شریف معراج

    معرفی حدیث شریف معراج و جلسات شرح آن از لسان استاد فیاض بخش

     فهرست موضوعی جلسات شرح حدیث معراج بر اساس کتاب سرالإسراء

    حدیث مدرسه عشق

    مقدمه کتاب سرالإسراء (آیت الله سعادت پرور)

    به کوی عشق منه بی دلیل راه قدم... - مقدمه کتاب سرالإسراء (استاد فیاض بخش - سخن ناشر)

    ‌مطالب مرتبط

    فصل ۱

    فصل ۱

    جلسات شرح حدیث معراج استاد محمدتقی فیاض‌‏بخش بر اساس دروس کتاب سر الإسراء نوشته آیت الله سعادت‌پرور از سال 1385 آغاز شده و تاکنون ادامه دارد. ایشان در ضمن درس‏های شرح حدیث معراج، مطالب حدیث و نیز توضیحات مرحوم سعادت‏‌پرور را در دو سطح عام و خاص، از ساده به مشکل و به‏‌صورت عقلی و نقلی و برهانی و قرآنی و روایی بیان نموده‌‏اند. تبویب و چینش مباحث در بیان ایشان به‏ گونه‏‌ایست که به‏‌خوبی نکات و ظرایف حدیث و نیز بیانات استاد سعادت‏‌پرور(ره) را روشن می‏‌نماید و نظم منطقی و برهانی به مباحث اخلاق عملی بر مبنای «معرفت النفس» می‏بخشد.

    فصل ۲

    فصل ۲

    جلسات شرح حدیث معراج استاد محمدتقی فیاض‌‏بخش بر اساس دروس کتاب سر الإسراء نوشته آیت الله سعادت‌پرور از سال 1385 آغاز شده و تاکنون ادامه دارد. ایشان در ضمن درس‏های شرح حدیث معراج، مطالب حدیث و نیز توضیحات مرحوم سعادت‏‌پرور را در دو سطح عام و خاص، از ساده به مشکل و به‏‌صورت عقلی و نقلی و برهانی و قرآنی و روایی بیان نموده‌‏اند. تبویب و چینش مباحث در بیان ایشان به‏ گونه‏‌ایست که به‏‌خوبی نکات و ظرایف حدیث و نیز بیانات استاد سعادت‏‌پرور(ره) را روشن می‏‌نماید و نظم منطقی و برهانی به مباحث اخلاق عملی بر مبنای «معرفت النفس» می‏بخشد.

    فصل ۳

    فصل ۳

    جلسات شرح حدیث معراج استاد محمدتقی فیاض‌‏بخش بر اساس دروس کتاب سر الإسراء نوشته آیت الله سعادت‌پرور از سال 1385 آغاز شده و تاکنون ادامه دارد. ایشان در ضمن درس‏های شرح حدیث معراج، مطالب حدیث و نیز توضیحات مرحوم سعادت‏‌پرور را در دو سطح عام و خاص، از ساده به مشکل و به‏‌صورت عقلی و نقلی و برهانی و قرآنی و روایی بیان نموده‌‏اند. تبویب و چینش مباحث در بیان ایشان به‏ گونه‏‌ایست که به‏‌خوبی نکات و ظرایف حدیث و نیز بیانات استاد سعادت‏‌پرور(ره) را روشن می‏‌نماید و نظم منطقی و برهانی به مباحث اخلاق عملی بر مبنای «معرفت النفس» می‏بخشد.

    فصل ۴

    فصل ۴

    جلسات شرح حدیث معراج استاد محمدتقی فیاض‌‏بخش بر اساس دروس کتاب سر الإسراء -از تألیفات حضرت استاد آیت‌الله سعات‌پرور(ره)- از سال 1385 آغاز شده و تاکنون ادامه دارد. ایشان در ضمن درس‏های شرح حدیث معراج، مطالب حدیث و نیز توضیحات مرحوم سعادت‏‌پرور(ره) را در دو سطح عام و خاص، از ساده به مشکل و به‏‌صورت عقلی و نقلی و برهانی و قرآنی و روایی بیان نموده‌‏اند. تبویب و چینش مباحث در بیان ایشان به‏ گونه‏‌ایست که به‏‌خوبی نکات و ظرایف حدیث و نیز بیانات استاد سعادت‏‌پرور(ره) را روشن می‏‌نماید و نظم منطقی و برهانی به مباحث اخلاق عملی بر مبنای «معرفت النفس» می‏بخشد.