آیین گرامیداشت مقام شهید

زمان حدودی مطالعه ۲ دقیقه / ۲۰ دی ۱۴۰۱ / دبیرخانه موسسه/

شهادت غایت اعلای انسان است و آنان که تمام عمر را در پی معناکردن آدمی و تحقق معنای آدمی بوده‌اند، لاجرم در شهادت سیر کرده‌اند. به بیان امام امت «آنان که حلقه‌ ذکر عارفان و دعای سحر مناجاتیان حوزه‌‌ها و روحانیت را درک کرد‌ه‌اند، در خلسه‌ حضورشان آرزویی جز شهادت ندید‌ه‌اند و آنان از عطایای حضرت حق در میهمانی خلوص و تقرب، جز عطیه‌ شهادت نخواسته‌اند.»
ما به عنوان مردمانی که سالیان متمادی را در میان شهدا زیسته‌ایم، شهید داده‌ایم و در سوگشان دائما سوخته‌ایم، سخن گفتن و پرسیدن از مقام شهادت را چیزی ناآشنا قلمداد نمی‌کنیم. ما با شهادت مأنوسیم؛ چنانکه گاهی غیر آن معنایی در زندگی نمی‌یابیم. در عین حال می‌دانیم که مقام شهید بس بالا و دور است؛ آنقدر دور که همواره نسبت به نیل به آن مشکوکیم. به راستی شهادت چیست؟ آن آشنای نزدیک و این مقام بالابلند چگونه چیزی است؟
کتاب «شهید؛ رهیافتی به راز و رمز مقام شهادت» کوششی است در پاسخ گفتن به این پرسش‌ها. کتاب شهید راهی گشوده است به بواطن گرم و گیرای شهادت، و در این گشایش از مکتب اخلاقی- تربیتی مرحوم امام امت(ره) و علامه طباطبائی(ره) مدد جسته است.
پس به بهانه سالگرد شهادت سردار عزیزمان، در صدد برآمدیم که گرد هم آییم و بیشتر درباره حقیقت مقام شهادت و راه نیل به آستان آن بشنویم.


سخنرانان مراسم، استاد محمدتقی فیاض‌بخش و سردار سرتیپ محمد شیرازی (رئیس دفتر نظامی مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی)) هستند.

میهمانان ویژه این مراسم، پیکرهای مطهر سه شهید گمنام دفاع مقدس است.

آدرس: میدان بهارستان، خیابان شهید مصطفی خمینی، نرسیده به چهارراه سرچشمه، کوچه شهید صیرفی‌پور، مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه)، حسینیه ۷۲تن.ساعت ۱۸.

موقعیت مراسم روی نقشه

‌مطالب مرتبط