معرفی اجمالی آثار و تألیفات استاد آیت الله سعادت پرور


زمان حدودی مطالعه ۳ دقیقه / ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ / دبیرخانه موسسه/اخلاق

از جمله ارزشمندترین خدمات آیت الله سعادت‏ پرور این بود که با تألیفات ارزشمند خود بخش قابل توجّهى از افادات علمى و سرمایه‏ هاى معنوى و روحانى و آموزه‏ هاى عرفانى و تربیتى و سلوکى استاد خود مرحوم علامه طباطبایى را حفظ کرده و زنده نگه داشتند که از جمله میراث معنوى شفاهى شیعه محسوب مى‏ شوند.

به معرفى اجمالى آثار ایشان مى ‏پردازیم:

1- جمال آفتاب‏،

شرح غزلیّات حضرت خواجه حافظ «ره»، این اثر گرانسنگ با نگاه به آیات و روایات و ادعیه و احیاناً تجربیّات و حالات سلوکى مؤلف و اقتباس از جلسات مرحوم علامه «ره» تألیف شده است.

 

2- راز دل،

این کتاب ارزشمند تقریر بیانات و تفسیر مرحوم علامه طباطبایى «ره» بر کتاب «گلشن راز» عارف محقق‏ شیخ محمود شبسترى «ره» است که در جلسات خصوصى عرفانى و اخلاقى حضرت علامه «ره» ایراد شده است.

 

3- پاسداران حریم عشق (کلمات عرفا)،

مجموعه‏ اى است ارزشمند در 10 جلد شامل سخنان تربیتى و توحیدى اهل معرفت و عارفان سترگ جهان اسلام، از صدر اسلام تا زمان معاصر، طرح اولیه تألیف و جمع‏ آورى این کتاب نیز در محضر مرحوم علامه «ره» و با راهنمایى‏ هاى ایشان انجام شده است.

4- نور هدایت،

این اثر زیبا و بدیع شرح بخش‏هایى مهم از ادعیه و مناجات و زیاراتى است که سیّد اهل مراقبه، حضرت سید بن طاووس «ره» تحت عنوان کتاب‏ «اقبال‏ الأعمال» نگاشته‏ اند. این اثر گران سنگ استاد نیز مانند دیگر آثار معظم له حاوى مسائل دقیق و عمیق توحیدى و تربیتى و سیر و سلوک عملى مى‏ باشد.

5- سرالاسراء،

این کتاب نفیس و کم‏ نظیر شرح حدیث معراج پیامبر اکرم (ص) است. مؤلف دانشمند آن، حجمى عظیم از معارف توحیدى و مسائل سلوکى و تربیتى و اخلاقى را با بیاناتى عالمانه و مستند به کتاب و روایات اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در این شرح نفیس گنجانده است. اصل این کتاب به زبان عربى است که خوشبختانه توسط حضرت حجت الأسلام والمسلمین، آقاى سیدمحمد جواد وزیرى «زید عزّه» به فارسى ترجمه شده است.

6- جلوه نور،

این کتاب در شناخت حضرت صدیقه طاهره (علیهما السلام) به مقام نورانیّت است. در این اثر گوشه‏ اى از مقامات معنوى و روحانى آن حضرت ترسیم شده است.

7- فروغ شهادت،

پژوهشى بدیع و تحقیقى لطیف درباره آثار هدایتى و توحیدى نهضت جاودان حضرت سیّدالشهداء امام حسین (ع) است.

8- الشموس المضیئه،

اثرى است درباره حضرت بقىۀ الله الأعظم، امام عصر «عج»، در این کتاب مسائل مختلف پیرامون آن حضرت وقایع و حوادث دوره‏ هاى مختلف غیبت و ظهور، مسئله رجعت و ... مورد بحث و بررسى قرار گرفته است. این اثر نیز به زبان عربى نگاشته شده که توسط دانشمند گرامى حضرت حجت‏ الاسلام والمسلمین آقاى سیدمحمدجواد وزیرى به فارسى ترجمه شده است (ظهور نور).

9- رساله وصایا،

همان‏طور که از سیاق این پندنامه سعادت برمى‏ آید، جملگى آنان برگرفته از کتاب آسمانى قرآن و کلمات‏ هادیان دین، یعنى اهل بیت عصمت (ع) مى‏ باشد. این وصایا علاوه بر استناد به کتاب و عترت، حاصل تجربه‏ هاى سلوکى و تهذیبى این پهلوان توحید و زهد به شمار مى‏ رود.

10- مجموعه رسائل

‏ شامل نامه‏ ها، سخنان بزرگان و ...

 

مطالب مرتبط:

 

زندگی نامه استاد آیت الله علی سعادت پرور

‌مطالب مرتبط

برای صعود از نردبان ماه شعبان، محتاج عنایت رسول الله(ص) هستیم.
اخلاق

برای صعود از نردبان ماه شعبان، محتاج عنایت رسول الله(ص) هستیم.

شرح مرحوم آیت الله سعادت پرور بر صلوات هنگام زوال ماه شعبان

اشاره: کتاب نور هدایت، شرح مرحوم استاد سعادت‏پرور بر فرازهای کلیدی ادعیه و زیارات کتاب اقبال الاعمال (نوشته سید بن طاووس) است. مطلب زیر شرح ایشان بر یکی از فرازهای صلوات شعبانیه می‏باشد.

مقدمه آیت الله سعادت پرور بر کتاب سرالإسراء
اخلاق

مقدمه آیت الله سعادت پرور بر کتاب سرالإسراء

بزرگان اهل علم و معرفت چون عارف کامل آیة اللَّه حاج میرزا جواد ملکى - رحمه‏ الله - و عارف کامل استاد اعظم آیة اللَّه علّامه طباطبایى - رحمه‏ الله - صاحب تفسیر «المیزان»، در کتابها و جلسات اخلاقى، با ذکر بعضى از جملات حدیث و شاهد آوردن از آنها، توجّه خاصّى به این حدیث مبذول داشته‏ اند. مرحوم استاد علامه، یک دور کامل از ابتدا تا انتها، حدیث را براى ما قرائت کرده و در ذیل هر قسمت بیانات مفیدى ایراد فرمودند...

به کوی عشق منه بی دلیلِ راه قدم...
اخلاق

به کوی عشق منه بی دلیلِ راه قدم...

مقدمه استاد فیاض بخش بر کتاب سر الإسراء (مقدمه ناشر)