آداب زیارت اربعین در مکتب تربیتی علامه طباطبایی(ره) + فایل صوتی


زمان حدودی مطالعه ۶ دقیقه / ۳۰ آبان ۱۳۹۴ / دبیرخانه موسسه/اخلاق

آنچه در ادامه می آید، مجموعه توصیه ها و دستورات عبادی و سلوکی است که برای بهره گیری هرچه بیشتر از آیین پیاده روی اربعین حسینی(ع) توسط استاد فیاض بخش ارائه گردیده. مجموعه بیانات در دو بخش (یکی به صورت مبسوط در سال 93 و دیگری خلاصه در سال 94) بیان گردیده است.

 

اول- فضیلت و اهمیت زیارت نجف و  کربلا

🔸به دوستانی که این سفر اولشان به عتبات است توصیه می کنم از جانب کسی نیابت نکنند و از طرف خودشان و به نیت خودشان به زیارت امام بروند؛ چراکه در روایات به قدری زیارت کربلا و نجف توصیه و سفارش شده که فتوای فقها بر اینست که اگر کسی در طول عمرش حداقل یک بار به زیارت نرود، گویی مرتکب گناه کبیره شده است، همانند کسی که حج به جا نیاورده است. به همین دلیل، قدمای ما حتی پول قرض میکردند و به این سفر مشرف می شدند.

دوم- روایتی در فضیلت کربلا بر مکه

🔸روایت شده که در عالم معنا زمین مکه بر خود بالید که کدامین زمین به شرافت من است که خداوند بیت خود را بر من بنا کرده است: «إِنَّ أَرْضَ الْکَعْبَةِ قَالَتْ مَنْ مِثْلِی؟ وَ قَدْ بَنَى اللَّهُ بَیْتَهُ عَلَى ظَهْرِی...» و مردم از دور و نزدیک برای زیارت من جمع می شوند و خداوند مرا حرم امن خود قرار داد...

🔸در روایت آمده که خداوند به زمین مکه فرمود: بر جای خود بنشین!
«کُفِّی وَ قِرِّی‏...» که اگر زمین کربلا و دردانه ای که در میان دارد نبود، هرگز تو و خانه روی تو را خلق نمی کردم. عجیب آنکه در ادامه می فرماید که اگر حریم خود را در مقابل ولایت حفظ نکنی، تو را به جهنم خواهم انداخت!  (کامل الزیارات، النص، ص: 267)

🔸از همین روست که بزرگان ما نسبت به کربلا تأدبی داشتند که در مورد مکه نبود و این قطعا از روی احساسات نبوده است. به عنوان مثال از حضرت سجاد(ع) روایت شده که روزی به مکه وارد شدند و مردم را در حال طواف دیدند، ایشان به یکی از اطرافیان فرمودند عمل ایشان مانند عمل اعراب جاهلیت قبل از اسلام است. یعنی اگر اعتقاد به ولایت که روح توحید است در اعمال نباشد، طواف کعبه نیز با مناسک جاهلیت فرقی ندارد.

سوم- دستوراتی برای زیارت حرم حضرت امیر(ع)

🔸با توجه به این مقدمه، زمانی که در اولین سفر به حرم علوی(ع) که محور ولایت است وارد می شوید، از جانب کسی نیابت نکنید و از طرف خود به زیارت بروید. اما در غیر این صورت، از طرف یکی از ائمه اطهار(ع) یا یکی از اصحاب سیدالشهداء(ع) که انس بیشتری با ایشان دارید به زیارت بروید و وقتی به محضر مولا وارد می شوید، نگاه به آلودگی خود نکنید، چراکه حالا پیغام رسان یکی از اولیا هستید و مولا با کرم خویش به شما عنایت خواهد کرد. و در میان اولیای الهی، رسول اکرم(ص) و صدیقه طاهره(س) جایگاه خاصی نزد امیرالمؤمنین(ع) دارند.

🔸هنگام زیارت حضرت امیر(ع)، بالای سر حضرت توقف نکنید، زیرا این احتمال وجود دارد که سر سیدالشهداء(ع) نزد سر حضرت امیر(ع) دفن شده باشد.

🔸در زیارت حرم علوی چند عمل بسیار توصیه شده که عبارتست از: خواندن نماز حضرت امیر (ع)، استفاده از شب های حرم مطهر و خصوصاً خواندن نماز شب، خواندن نماز صدیقه طاهره(س)، زیارت حضرت به نیابت از تمام ائمه(ع) حتی با ادعیه کوتاه.

🔸حتما قبر آیت الله سید علی آقای قاضی را زیارت کنید. ایشان به اهل سیر و سلوک عنایت ویژه ای دارند. لذا از محضر ایشان تقاضا کنید تا نزد حضرت امیر(ع) برایتان وساطت کنند که حضرت شما را به عنوان مهمان ویژه بپذیرند. همچنین از جناب سیدعلی قاضی توفیق و رشد در مسائل معنوی و سلوکی را درخواست کنید. و توصیه می کنم در بالای قبر ایشان که محل بیتوته شان بوده است نماز بخوانید.

🔸همچنین به وادی السلام توجه داشته باشید، زیرا بزرگان ما به سفارش حضرت امیر(ع) بهره های بسیاری از این قبرستان برده اند.

🔸برای انجام اعمال مسجد کوفه به شکلی که دستور داده شده اهتمام ویژه داشته باشید و برای این امر برنامه ریزی کنید و چند ساعت وقت قرار دهید. خصوصاً نسبت به خواندن نماز در محراب مسجد کوفه سفارش می کنم که هرچه به محراب و محل شهادت امیرالمؤمنین(ع) نزدیکتر باشد بهتر است که حضرات معصومین بسیار بر آن مکان قدم گذارده اند.

🔸از مسجد سهله، خصوصا مقام حضرت ولی عصر(عج) غفلت نکنید. در صورت امکان یک شب را در این مسجد بیتوته کنید که بسیاری از علما در این مسجد حالات معنوی و تشرفات عجیبی به محضر امام عصر(عج) داشته اند.

چهارم- توصیه های معنوی برای راهپیمایی نجف تا کربلا

🔸اگر این اولین سفرتان نیست، هنگام عزیمت به سوی کربلا، زیارت خود را به نیابت از جانب یکی از اسرای کاروان سیدالشهداء(ع) انجام دهید تا اگر در این مسیر ابتلاء و اذیتی متوجه شما شد، با آن شخصیت مأنوس و مشغول راز و نیاز باشید.

🔸در طول راه، پیوسته مشغول زیارت عاشورا باشید. به گونه ای که در حین حرکت زیارت را با صد لعن و صد سلام و سجده بخوانید، بعد دوباره از ابتدا شروع کنید و تلاش نمایید که در تمام مسیر، ذکرتان زیارت و یاد سیدالشهداء(ع) باشد. و بهتر آنست که با تسبیح تربت لعنها و سلامها را بگویید و اگر بتوانید که دعای علقمه را بعد از زیارت عاشورا بخوانید، بسیار مطلوب است. ثواب این زیارتهای عاشورا را به روح مطهر جناب قمر بنی هاشم(ع) اهدا نمایید.

پنجم- توصیه هایی برای زیارت کربلا

🔸در بدو ورود به کربلا، با همان سر و روی غبارآلود به زیارت بروید.

🔸زیارت حرم جناب قمر بنی هاشم(ع) را بر سیدالشهداء(ع) مقدم بدارید که ایشان پیشکار ارباب است.

🔸از جناب قمر بنی هاشم(ع) برای وساطت نزد سیدالشهدا(ع) درخواست نمایید تا شما را به عنوان مهمان ویژه بپذیرند.

🔸سیدعلی آقای قاضی میفرمودند که کنج درب پایین پای مبارک سیدالشهدا(ع) که ورودی به قبر جناب علی اکبر(ع) و مزار شهدا نیز هست، محل قمار رحمت الهی است؛ چون درب رحمت پروردگار از آنجا بر ایشان باز شد.

🔸یقین و اعتقاد راسخ داشته باشید که دعای همگان نزد حائر و زیر قبّه سیدالشهدا(ع) مقبول است.

🔸زیر قبه مطهر، نماز جناب جعفر بسیار توصیه شده. پس از نماز حتما دعا کنید که قطعاً مستجاب است و اگر کسی در قطعیت استجابت شک کند دعایش به استجابت نخواهد رسید.

🔸اولین دعایتان پس از تعجیل در فرج، توفیقات معنوی و علمی باشد و از امام(ع) خواسته های کوچک نخواهید.

🔸زیارت صدیقه طاهره(س) در شب جمعه در حرم سیدالشهداء(ع) بسیار مطلوب است.

🔸از زیارت مزار بزرگانی چون مولاحسینقلی همدانی، سیدهاشم حداد و... غفلت نکنید.

🔸نزد قتلگاه درنگ نکنید که موجب قساوت قلب می گردد.

🔸حرم امام حسین(ع) قطعه ای از بهشت است که باید لحظه لحظه حضور در آن را غنیمت شمرد و هرچه از دستتان برمی آید آنجا انجام دهید.

توصیه های تکمیلی استاد + فیلم


🔸بنا بر روایات،‌ همین که شخص به قصد زیارت از درب خانه اش خارج میشود زائر محسوب میگردد و هر سختی و گرفتاری و زیانی که در راه متحمل گردد به حساب زیارتش نوشته می شود.

🔸مطمئن باشید که همه زائران کربلا مورد عنایت و لطف حضرت هستند، اما میزان و مرتبه عنایت بستگی به اندازه طهارت و معرفت زائر دارد.

🔸بنا بر دو مقدمه بالا، تلاش کنید که ادب زیارت را از همان ابتدای راه رعایت کنید، که اگر نسبت به رعایت حریم های الهی کم توجه باشیم، عنایات هم کم می شود.

🔸متوجه این نکته باشید که در راهپیمایی نجف تا کربلا، در واقع در مسیر حرکت کاروان اسرا قدم گذاشته اید، لذا خوش و بش ها و بگو بخند ها را به حداقل برسانید.

🔸سعی کنید طی راهپیمایی، پیوسته مشغول به ذکر زیارت عاشورا باشید؛ به این کیفیت که ابتدا زیر آسمان دو رکعت نماز زیارت بخوانید، بعد لعن بر قاتلان حضرت بفرستید، سپس در حال حرکت زیارت عاشورا را بخوانید و لعن و سلام های صدگانه را نیز کامل ذکر کنید و چه بهتر که با تسبیح تربت این کار را انجام دهید، بعد زیارت را تمام کرده و سجده آنرا به جا آورید و پس از آن اگر دعای علقمه را نیز بخوانید بسیار خوب است و بعد دوباره همین کار را از اول تکرار کنید.

‌مطالب مرتبط

ادب حضور - مراقبات ماه رجب (فصل اول)
اخلاق

ادب حضور - مراقبات ماه رجب (فصل اول)

آنچه در ادامه می آید، عصاره دستورات اخلاقی و عبادی، و همچنین معارف توحیدی پیرامون ماه رجب، بنا بر مکتب تربیتی علامه طباطبایی، به بیان استاد فیاض بخش می باشد. این نوشتار ممتاز و منحصر بفرد است؛ زیرا استاد فیاض بخش در آن برخی ظرایف و لطایفی را گرد آورده اند که خود مستقیماً و سینه به سینه از محضر اساتید اخلاق و سیر و سلوک، به ویژه مرحوم آیت الله سعادت پرور دریافت نموده اند و لذا این مطالب در کتب مشابه ذکر نشده است.

ادب حضور - مراقبات ماه رجب (فصل دوم)
اخلاق

ادب حضور - مراقبات ماه رجب (فصل دوم)

آن چه در ادامه می آید، فصل دوم از جزوه «ادب حضور» است که پیرامون اسرار ماه رجب، همراه با توصیه ها، دستورات و مناسک این ماه می باشد.

زیارت سرچشمه حیات
اخلاق

زیارت سرچشمه حیات

یادداشتی پیرامون دفتر پنجم از مجموعه کتاب ادب حضور که در روزنامه فرهیختگان منتشر گردیده است.

سلوک زائر اربعین به سمت ولایت حسینیه
اخلاق

سلوک زائر اربعین به سمت ولایت حسینیه

جلوه اعلای رعایت ادب حضور پروردگار، التزام و رعایت حضور اولیای الهی است؛ چنان‌که اصلا و اساسا بندگی پروردگار در بندگی اولیای او و ادب کردن در محضر پروردگار در ادب کردن به محضر اولیای او خلاصه می‌‌شود؛ «من ارادَالله بدا بکم وَ مَنْ وَحَّدَهُ قَبِلَ عَنْکُمْ وَ مَنْ قَصَدَهُ تَوَجَّهَ بِکُم»...

اندکی صبر نمایید...