جایگاه ویژه‏‌ی سیدالشهداء(ع) در دستگیری از سالکان


زمان حدودی مطالعه ۶ دقیقه / ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ / دبیرخانه موسسه/اخلاق

به درستی که مقام حسین بن علی(ع) در آسمان آشکار تر از مقام او بر روی زمین است و در سمت راست عرش نوشته شده: حسین(ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است.

در میان اهلبیت(ع)، توسّل به سیدالشهداء(ع) جایگاهی ویژه دارد. درست است که تمام اهل بیت(ع) «سفینة النجاة» هستند؛ که رسول اکرم(ص) فرمود:

کسی که دوست دارد سوار بر کشتی نجات شود و بر ریسمانی محکم چنگ بزند و پناه به حبل متینی ببرد، باید دوستی با علی(ع) و دشمنی با دشمنانش را برگزیند و امامت فرزندان او(ع) را بپذیرد.[1]

ولی در این میان، کشتی سیدالشهداء(ع) سریع‌‏تر و وسیع‌‏تر از دیگر سفینه‌‏هاست؛ چنان‏که پیامبر اکرم(ص) درباره‏‌ی آن حضرت چنین تصریح فرموده:

به درستی که مقام حسین بن علی(ع) در آسمان آشکار تر از مقام او بر روی زمین است و در سمت راست عرش نوشته شده: حسین(ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است.[2]

مرحوم شیخ جعفر شوشتری در این باره می‏‌فرماید:

«در حسین(ع) برای وسیله‏‌ی تقرّب به خدا بودن، ویژگی‏‌ای دیدم که او، به سبب آن ویژگی است که این‌گونه توصیف شده است: دری از درهای بهشت، کشتی نجات و چراغ هدایت. پیامبر(ص) و ائمّه(ع) همگی درهای بهشت‌اند، امّا درِ حسین(ع) گشوده‏‌تر است، همگی کشتی نجات‏‌اند، امّا کشتی حسین(ع) در میان امواج توفان‌‏های شدید، پرشتاب‏‌تر، و پهلو گرفتنش در ساحل‏‌های نجات، آسان‌تر است؛ همگی چراغ هدایت‏‌اند؛ امّا پرتو گرفتن از نور حسین(ع) بیشتر و وسیع‌‏تر است؛ همگی پناهگاه‏‌های مستحکم‏‌اند، امّا راه رسیدن به پناهگاه حسین(ع) هموارتر و آسان‏‌تر است.»[3]

این بیان مرحوم شوشتری، حقیقتی است که در سیره و بیان بزرگان و اساتید ما به وضوح تبلور یافته و در زندگی‏‌شان جاری شده. از همین روست که می‏‌بینیم همان طور که اولیای الهی در طول سال به انتظار شب قدر و روز عرفه مینشستند، هم ایشان چشم انتظار دههی اول محرم بودند تا کاسه‌‏ی گدایی‏‌شان را در بارگاه سیدالشهداء(ع) پر کنند. لذا مرحوم علامه‏‌ی طباطبایی به شاگردانشان توصیه میکردند که در دههی اول محرم هر روز به طور جدی در مجالس سیدالشهداء(ع) شرکت نمایند و از سخنرانی، فضای معنوی و خصوصاً روضه و گریه در این ایام بهره ببرند. این عمل برای سالکان نتایج فوق‏‌العاده‏‌ای دارد که در عمل به اثبات رسیده است.

شرکت در مجالس عزاداری سیدالشهداء(ع) نردبامی بسیار محکم و راه میانبری است که هیچ پیچ و خمی در آن وجود ندارد و باب گشوده‏‌ایست که هر کس از هر طریقی بدان متوسل شود، بار می‏‌یابد. لذا شرکت در مجالس عزاداری ماه محرم اصل کار است.

در توضیح این معنا، اشاره‏‌ای به بیان مرحوم آیت‏‌الله قاضی به شاگردشان مرحوم سید هاشم حدّاد می‏‌کنیم که می‏‌فرمود:

«درست است که شما شاگرد من و زیر نظر من هستی، ولی هر چه می‏‌خواهی باید از امام حسین(ع) بگیری! این نه به آن معناست که اگر بروی درِ حضرت علی(ع) را بزنی، در باز نمی‏‌شود. ما در زیارت جامعه هم داریم که «السَّلَامُ‏ عَلَی‏ الدُّعَاةِ إِلَی‏ اللهِ وَ الْأَدِلَّاءِ عَلَی‏ مَرْضَاةِ اللهِ»، امّا از القاب امام حسین(ع) «الدَّلِیلُ عَلَی ذَاتِ اللَّهِ»[4] هست؛ [یعنی] امام حسین(ع) راهنما و دلیل بر ذات خداست! انسان را مستقیم به ذات خدا می‏‌رساند.»[5]

همچنین از ایشان نقل شده که می‏‌فرمود:

«من هرچه دارم از زیارت سیدالشهداء(ع) و قرآن دارم.»

و همچنین:               

«توسل به سیدالشهداء(ع) جهت فتح باب سالکین و کشف حجب تأثیری عجیب دارد.»[6]

اما در این میان باید به نکته‏‌ای مهم توجه کنیم؛ اینکه سالک به اندازه‏‌ای اجازه‏‌ی ورود به ساحت سیدالشهداء(ع) را پیدا میکند که «معرفت» به مقام ولایت اهل بیت(ع) و سیر ایشان در مقامات اسماء الهی تا اسم اعظم پروردگار داشته باشد. مرحوم علامه طباطبایی میفرماید:

«حقیقت اسلام و تشیع در ولایت است. و ما به اندازهای که در سیر و سلوک سیر معنوی میکنیم، در مراتب ولایت سیر میکنیم.»

درباره‏‌ی این جایگاه ویژه، مرحوم استاد آیتالله سعادت‏‌پرور[7] می‏‌نویسد:

«در روایات بسیارى است که سیّدالشّهدا(ع) از اوّل خلقت آدم(ع) تا خاتم انبیا(ص) مورد توجّه خداوند، انبیا و اوصیا(ع) قرار گرفته و آنان از وى یاد نموده‏‌اند. این چه خصیصه‏‌اى است که نه‏ تنها پیش از ولادتش، که پس از ولادت و شهادت او، معصومان(ع) درباره‏‌ى او سخن‏‌ها گفته‌‏اند؟ نهتنها در لسان معصومان(ع)، که بعد از شهادت او، همه‌‏ى موجودات مادّى و مجرّد، جنّ، انس و ملایکه، زمین و زمان و... بر او گریسته و او را به تعظیم یاد مى‏‌کنند؟

در زیارات و روایاتى که درباره‏‌ى سیّدالشّهدا(ع) وارد شده است، جریان تأثّر موجودات عالم از واقعه‌‏ى شهادت آن حضرت، از جایگاه خاصّى برخوردار است، به گونه‌‏اى که در کمتر زیارتى از سیّدالشّهدا(ع) است که به این مسأله اشاره نشده باشد.»[8]

ایشان همچنین در توضیح معنای «الوتر الموتور» در زیارت عاشورا می‏‌نویسد:

«جمله‏‌ى «اَلْوِتْرَ الْمَوْتُورَ»، اگر چه ممکن است به معناى جمله‏‌ى گذشته [یعنی ثارالله] باشد، یعنى کسى که انتقام و خونخواهى از او نشده و تنها خدا مى‏‌تواند انتقام خون او را بگیرد، ولى در ظاهر «اَلْوِتْرَ الْمَوْتُورَ» به معناى فرد و تنهاىِ بى‌‏همتا، و به زبان فارسىِ خودمانى، به معناى «دُردانه» است، و به خصیصه‏‌ى خاصّ سیدالشّهدا(ع) که در فصل سوم مورد بحث قرار گرفت، اشاره دارد.»[9]

«دُردانه» اصطلاحاً به کسی گفته میشود که در جمعی مانند اعضای خانواده، مورد توجه ویژه‏‌ی والدین و اعضای خانواده است. ایشان میفرمود: از این بیان زیارت استفاده میشود که سیدالشهداء(ع) دُردانه‏‌ی پروردگار است و خداوند در ارتباط با او حساب ویژهای دارد و کسی که به ایشان متوسل شود، از فضل خاص خداوند بهرهمند میگردد.

از همین جا به راز تفاوت فاجعهی کربلا و زنده بودن آن، با سایر حوادث تاریخی که ظاهر مشابهی دارند پی میبریم. سوزش شهادت سیدالشهداء(ع) هرگز خاموش نمی‏‌شود؛ چنانکه رسول خدا(ص) فرمود:

همانا که شهادت امام حسین(ع) آتشى در دل مؤمنان انداخته است که هرگز سرد نخواهد شد.[10]

تا به آنجا که ایشان اصلاً علامت مؤمن را شدّت گریه بر سیدالشهداء(ع) میداند و در ادامه میفرماید:

مؤمنی از او یاد نمیکند، مگر آنکه میگرید.[11]

راز این تفاوت در مراتب ولایت است و مقام سیدالشهداء(ع) در نزد پروردگار به گونهای است که توسل به ایشان، توسل به محبوبترینها در درگاه الهی است و خداوند پاسخ چنین استمدادی را سریعتر از سایر استمدادها میدهد.[12]

 

[1]. (مَنْ أَحَبَّ أَنْ یَرْکَبَ سَفِینَةَ النَّجَاةِ وَ یَسْتَمْسِکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَی وَ یَعْتَصِمَ بِحَبْلِ اللَّهِ الْمَتِینِ، فَلْیُوَالِ عَلِیّاً بَعْدِی وَ لْیُعَادِ عَدُوَّهُ وَ لْیَأْتَمَّ بِالْأَئِمَّةِ الْهُدَاةِ مِنْ وُلْدِهِ) (الأمالی (للصدوق)، ص19).

[2]. (إِنَّ الْحُسَینَ‏ بْنَ عَلِیٍّ فِی السَّمَاءِ أَکْبَرُ مِنْهُ فِی الْأَرْضِ فَإِنَّهُ لَمَکْتُوبٌ عَنْ یَمینِ عَرْشِ اللَّهِ مِصْبَاحُ‏ هُدًی وَ سَفِینَةُ نَجَاةٍ) (عیون أخبار الرضا(ع)، ج1، ص60).

[3]. الخصائص الحسینیة، ص14.

[4]. دلائل الإمامة، ص181؛ مناقب آل ابی‏طالب(ع)، ج4، ص78.

[5]. دلشده، ص250-251.

[6]. اسرار ملکوت، ج2، ص205.

[7]. مرحوم آیت‏‌الله حاج شیخ على سعادت‏‌پرور (1305-1383 شمسی) از شاگردان برجسته‌‏ی مرحوم علّامه‏‌ی طباطبایی در مسائل سلوکی بود. مؤلف این کتاب، افتخار بهره‏‌مندی از محضر ایشان را دارد و عمده‏‌ی مطالب آمده در این اثر، برگرفته از دستورات آن استاد ارجمند اخلاق و عرفان است.

[8]. فروغ شهادت، ص33.

[9]. همان، ص389.

[10]. (إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَینِ حَرَارَةً فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً).

[11]. (لَا یذْکُرُهُ مُؤْمِنٌ إِلَّا بَکَی) (مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج10،ص318).

[12]. از آنجا که توضیح بیشتر در این باره در این مختصر نمی‏گنجد، رجوع کنید به کتاب: فروغ شهادت، اثر مرحوم آیت‌‏الله سعادت‏‌پرور، فصل سوم: خصیصه‏‌ى خاصّ سیّدالشّهدا(ع).

‌مطالب مرتبط

کربلا روح کعبه
تاریخ اسلام

کربلا روح کعبه

خداوند زمین کربلا را حرم امن و مبارک قرار داد؛ قبل از آن‌که زمین کعبه را خلق کند و آن را حرم خود قرار دهد.

ادب حضور- مراقبات ماه رمضان (فصل اول)
اخلاق

ادب حضور- مراقبات ماه رمضان (فصل اول)

آنچه در ادامه می آید، مجموعه توصیه ها و دستورات ماه مبارک رمضان به بیان استاد فیاض بخش است.

آداب زیارت اربعین در مکتب تربیتی علامه طباطبایی(ره) + فایل صوتی
اخلاق

آداب زیارت اربعین در مکتب تربیتی علامه طباطبایی(ره) + فایل صوتی

آنچه در ادامه می آید، مجموعه توصیه ها و دستورات عبادی و سلوکی است که برای بهره گیری هرچه بیشتر از آیین پیاده روی اربعین حسینی(ع) توسط استاد فیاض بخش ارائه گردیده. مجموعه بیانات در دو بخش (یکی به صورت مبسوط در سال 93 و دیگری خلاصه در سال 94) بیان گردیده است.

نقش توسل به اهل بیت(ع)  در سیر و سلوک توحیدی

نقش توسل به اهل بیت(ع) در سیر و سلوک توحیدی

طىّ مسیر کمال و حصول فناء فى‌اللـه و رفع حجاب، بدون تمسّک به ولایت أهل‌بیت(ع) و قدم نهادن در منهاج قویم آنان امکان‌پذیر نمى‌باشد؛ چرا که حقیقت توحید از ولایت به هیچ وجه قابل انفکاک نیست؛ بلکه ولایت روح و جان توحید است